Belépés

Regisztráció Elfelejtett jelszó
Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Decoration

Hírek

TKKI-OFA kooperatív taneszköz-tananyagfejlesztés

2016. 06. 16
A Türr István Képző és Kutató Intézet munkatársainak közreműködésével továbbfejlesztették és újabb tartalommal töltötték meg az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. online feladat applikációját.

Ez egy olyan online felület, amely lehetővé teszi digitális feladatok létrehozását, tárolását, használatát az iskolákban. A felületet a fejlesztők azzal a céllal alakították ki a TKKI TÁMOP-3.3.13-13/1-2013-0001 azonosítószámú „Eötvös József Program – Pedagógiai-szakmai szolgáltató intézet fejlesztése és Projektháló” című pályázat keretében, hogy lehetővé tegyék a hátrányos helyzetű tanulókat oktató pedagógusok számára feladatok készítését, használatát és azok menedzselését.
 
A projektzárást követően az újabb együttműködésben érintett résztvevőknek, a projektbe bevont észak-alföldi és észak-magyarországi szakképző iskoláknak, a fejlesztőknek [EKF] és az Eötvös József Pedagógiai Szolgáltató Központ érintett munkatársainak szakmai műhelyt szerveztek két helyszínen:
    Pétervásárán, az Innovációs Oktatási és Közösségi Központban 4 iskola: Kunhegyes, Miskolc, Pétervására, Eger;
    Debrecenben, a TKKI Igazgatóságon 5 iskola: Püspökladány, Nyíregyháza, Nagykálló, Mátészalka, Baktalórántháza részvételével.

A konzultáción a résztvevők megismerték a programot, a pilotban részt vevő kollégákat, egyúttal pedig kérdéseket tehettek fel a fejlesztőknek. A nap végére megalakult a „fejlesztő team”. Közös megegyezés eredményeként a feltöltendő feladatokat szakiskola 9. osztályában, szövegértés tárgykörben kezdték el kidolgozni, mivel ennek fontosságát az országos kompetenciamérések eredményei is igazolták, s mindenki a saját szakterületén belül hozzá tudott kapcsolódni.

A hatékonyabb munkát segítendő fejlesztő csoportokat hoztak létre:
1.    Természettudományi csoport (biológia, mezőgazdasági ismeretek)
2.    Reál csoport (informatika, fizika, matematika)
3.    Támogató csoport (informatikai/programfejlesztések)

A hozzáféréseket elkészítették a fejlesztők, a kollégák regisztráltak a felületre. A beérkezett feladatjavaslatok 1-2. fázisát (ötlet, szinopszis) – ellenőrzés után – a munkatársak elkezdték feltölteni az OFA felületére. Első körben kilenc feladat került fel. A fázisokat folyamatosan ellenőrizték a mentorok, a kollégák ismerkedtek a rendszer lehetőségeivel és az ötleteket, amelyek a felület egyszerűbb, felhasználóbarát működésére vonatkoztak, továbbították a fejlesztők felé, akik elvégezték a rendszermódosításokat. Megtörtént a Kategóriák elnevezése is (kategória: tantárgy, alkategória: évfolyam, részkategória: fejlesztési terület). Közben folyamatos munkamegbeszéléseket tartottak a csapat tagjaival (csoportkoordinátorok, tanár kollégák, fejlesztők, szakmai koordinátorok), és tesztelték, javították az elkészült feladatokat.

Az elmúlt néhány hónapban végzett munka eredménye: 13 feladat került fel az OFA felületére különböző fázisokban (ötlet, forgatókönyv, grafika, tesztelés), ebből 5 feladat jutott el a „Kész” fázisba, azaz letölthető, használható! Az OFA honlapjára felkerült a nem regisztrált érdeklődők tájékoztatására egy „Ismertető” a felület működéséről és egy „Tesztelés”, amely az elkészült feladatokba enged bepillantást és lehetőséget nyújt azok használatára.  /https://ofa.tkki.hu/project/login.php/.  Az OFA fejlesztőinek májusban egy szakasz-záró műhelyt szerveztek a noszvaji EJPSZK irodában, ahol összegezték a tapasztalatokat.  

Azok a célok, amelyeket a munka elején a résztvevők maguk elé kitűztek (digitális tananyag fejlesztése online felületen térben és időben függetlenül,  a pedagógusokkal/pedagógusoknak feladatbank létrehozása, hálózati tanulás, fejlesztő menedzsment biztosítása), részben megvalósultak, de van még teendő ezen a területen.  A tapasztalat ugyanis az, hogy az iskolák nagyon bátortalanul használják ezeket az online felületeket, a pedagógusok még mindig nem érzik biztonságos területnek.

Az UNESCO kommunikációs készségtérképén már 2008 óta jelen vannak az IKT készségek, mint a digitális technológia, a hálózatok használata, a médiaüzenetek elemzése stb., melyek az alapkészségekre épülnek és az információs műveltség alapjai. Ezért szükséges, hogy használják az iskolák (tanárok és diákok egyaránt) a digitális tananyagokat és ne féljenek akár újakat létrehozni. Ehhez nyújt biztos hátteret és segítséget az OFA, a TKKI-val együttműködésben.

A vonatkozó link:

https://ofa.tkki.hu/project/login.php