Belépés

Regisztráció Elfelejtett jelszó
Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Decoration

Hírek

Új lehetőségek, új irányok a pedagógus továbbképzésben

2016. 05. 25
Kiskunhalason bemutatkozott az Eötvös József Pedagógiai Szolgáltató Központ.

A kiskunhalasi közoktatási intézményvezetők, pedagógusok számára a napokban szervezték meg azt a programot, amelyben az Eötvös József Pedagógiai Szolgáltató Központ munkatársa a szakmai szolgáltatások igénybevételéről adott tájékoztatást. Józsa Ildikó, a program koordinátora előadásában bemutatta a TÁMOP-3.3.13 „Eötvös József Program – Pedagógiai-szakmai szolgáltató intézet fejlesztése és Projektháló” című kiemelt projektet, és annak eredményeihez kapcsolódva felvázolta a szolgáltatások igénybevételének módjait.  

Az elmúlt időszakban Kiskunhalas és térsége nem vett részt a partneri hálóban, ezért az itt elhangzottak újszerű és innovatív lehetőségeket kínálnak a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, a roma gyermekek, tanulók szegregációjának csökkentésére, esélyegyenlőségük megteremtésére, előrehaladásuk segítésére. Az intézmények képviselői szakmai napokon és - műhelymunkák keretében - továbbképzéseken vehetnek részt. Ezek fókuszában egyebek között a mérési-értékelési rendszerek fejlesztése, az esélyteremtő intézményfejlesztési program bevezetése, a hatékony konfliktuskezelési, tanulás-módszertani eljárások állnak.

A 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzés célja, hogy a tanárok, oktatók elméleti és gyakorlati tevékenységét meg lehessen újítani. Lényeges törekvés, hogy a pedagógus továbbképzés - újszerű megközelítésben összeállított – tananyagának elemei, új ismeretei ne, mint megváltó módszerek jelenjenek meg, hanem azok a tanári „repertoár” elengedhetetlen feltételei legyenek.  Akkor válnak be, ha konkrétan a gyakorlatban is alkalmazhatóak.

A didaktika és a szakmódszertan viszonyában azokat a közös területeket keresik, amelyek elősegítik, hogy a hátrányos helyzetűek tanulási folyamatát a lehető legjobban tudja a pedagógus segíteni.  A továbbképzés arra szeretné felkészíteni a tanárokat, oktatókat, hogy tudják értelmezni a hátrányos helyzet iskolai vonatkozásait, a tanításra, tanulásra gyakorolt hatását. Egyúttal pedig tudatosan alkalmazzák például az esélyteremtő intézményfejlesztési programot a hátrányos helyzetben lévő tanulók fejlesztésére (is).

A módszertanok átadásánál a kognitív játékokról, az interaktív elektronikus tananyagok fejlesztéséről is hallhattak az érdeklődők. A kognitív képességeket fejlesztő digitális játék célja, hogy a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók alapkompetenciái fejlődjenek a kialakított tananyagok segítségével és erősödjön - a játékos tanulási módszereknek köszönhetően – motivációjuk.  Ez jótékony hatással van a tanulásban elért eredményekre, és hosszabb távon segíti a fiatalok sikeres munkaerő-piaci integrációját, illetve csökkenti a lemorzsolódást.

A jelenlévők a folytatás lehetőségeiről is szót váltottak, amelyeket a pedagógusok pozitívan fogadtak.