Belépés

Regisztráció Elfelejtett jelszó
Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Decoration

Hírek

Pozitív tapasztalatokkal zárult a megfélemlítés megelőzésére kidolgozott óvodai projekt pilot megvalósítása

2015. 11. 30
A napokban fejeződött be a „Kora-gyermekkori program a megfélemlítés megelőzésére” című projekt, mely során szakemberek egy olyan, óvodáskorú gyermekeknél alkalmazható módszert fejlesztettek ki, melynek célja az óvodában előforduló megfélemlítés (bullying) megelőzése, illetve kezelése. A projekt részeként kidolgozott, 15 intézményben kipróbált program részletes tartalmi és módszertani kidolgozása a projektgazda Türr István Képző és Kutató Intézet (TKKI) irányításával történt.
 
A bullying nem tinédzserkorban kezdődik

A gyerekek már 12 hónapos korukban is tudnak agresszívek lenni a társaikkal szemben. Számos vizsgálatot végeztek az óvodások körében és kimutatták, hogy akár már a háromévesek is résztvevői lehetnek a bullying jelenségnek. 

„Mindez tetten érhető a kora gyermekkor jellegzetes színterein, az óvodákban, a játszótereken vagy akár az otthoni környezetben is, más gyerekek társaságában. A program megvalósítását megelőző felmérésből kiderült, hogy a kortárs bántalmazás jelen van az óvodákban. A megkérdezett szülők 41 százaléka válaszolta azt, hogy gyerekét az elmúlt félévben 1-2 alkalommal bántalmazták.” – nyilatkozta Mályi Lilla, a projekt szakmai vezetője. 

A projekt kapcsán kidolgozott program részletes tartalmi és módszertani választ ad arra a kérdésre, hogyan lehet az adott életkorban pozitív társas kapcsolatokat kialakítani annak érdekében, hogy az óvoda nyugodt, békés, biztonságos és bántalmazásmentes környezet legyen mindenki számára, valamint elősegítse azon kompetenciák kialakítását és folyamatos fejlesztését, amelyek a sikeres társadalmi beilleszkedéshez majd szükségesek lesznek. 


Megvalósítás a konvergencia régiókban

A „Kora-gyermekkori program a megfélemlítés megelőzésére” című projekt megvalósításában országosan 15, konvergencia régióban található óvoda vett részt, melyek hátrányos helyzetű és/vagy halmozottan hátrányos helyzetű településen működnek, a településen magas az 1000 lakosra jutó óvodáskorú gyermekek száma, illetve ahol a projekt célcsoportjai a legközvetlenebb módon megszólíthatók. 

A kiválasztott 15 óvoda összesen 50 óvodai csoporttal vett részt a program megvalósításában, ahol 2-2 fő óvodapedagógus, mint a projektben részt vevő mentor működött közre a programok tervezési és lebonyolítási szakaszában. A bevont óvodák mindegyike megkapta a megvalósításához szükséges programcsomagot a módszertani kézikönyvvel, a játékos fejlesztő eszközökkel, a szakkönyvekkel, a tematikus hét lebonyolításához szükséges kellékekkel, valamint a projekt biztosította az óvodák számára a társadalmi érzékenyítéshez a tájékoztató anyagokat és az anti-bullying családi nap programját is. Így a kipróbálási szakaszba 1083 óvodás gyermeket, 183 óvodai alkalmazottat és 688 szülőt sikerült bevonni.
   
Könnyen befogadható szimbolikus karakterekre épít az anti-bullying program

A projekt fő célja volt, hogy a megvalósítás során mind a szülők, mind a nevelésben részt vevő szakemberek számára szakmai tájékoztatást nyújtsanak a kortárs megfélemlítésről és annak megelőzéséről, valamint olyan érzékenyítő programot dolgozzanak ki a gyermekek számára, ami a 3-6 éves korcsoportnak is könnyen érthető és befogadható. 

A csoportfoglalkozások fő célja a bántalmazásellenes csoportnorma erősítésén kívül azon szocio-emocionális készségek fejlesztése, melyekre az elvárt viselkedésmód során a gyermekek támaszkodni tudnak: érzelmi tudatosság, érzelmek szabályozása, együttműködés, közös problémamegoldás, segítségnyújtás és segítségkérés, erőszakmentes konfliktuskezelés, asszertivitás.

Az óvodai nevelésbe könnyen beilleszthető alapszabályokat a gyerekek három szimbolikus karakter történetén keresztül sajátíthatták el: a két védelmező tündér – Zille és Timó – valamint Szepi, az űrlény segített abban, hogy az interaktív mese során a gyermekek felismerjék és feldolgozzák a konfliktusokat.
  
Gyakorlati tudással és módszertannal gazdagodtak a bevont szakemberek

A program érzékenyítő és módszertani továbbképzései, valamint a módszertani eszköztár használatát és a csoportfoglalkozások megtartását támogató segédanyagok komplex módon készítették fel az érintett korosztállyal hivatásszerűen foglalkozók körét a bullying felismerésére, a jelenség tudatosítására, értelmezésére és kezelésére, illetve a prevencióra. Az érzékenyítő tréningen többek között 107, a terápiás módszertani tréningen 81 fő óvodapedagógus, óvodavezető, dajka, fejlesztőpedagógus, logopédus vett részt, akik tapasztalataikat a műhelymunkában megoszthatták egymással. A pilot projekt fontos eleme volt a visszacsatolás, több workshop és találkozó teremtett lehetőséget a bevont óvodapedagógusok és egyéb szakemberek számára, hogy véleményezzék a programot, annak megvalósítására vonatkozóan észrevételeket, javaslatokat tegyenek. 

Az utánkövetés során a résztvevők arról számoltak be, hogy a program több szempontból is hiánypótló elemeket tartalmaz, melyet apróbb változtatások után minden óvodában, minden óvodai csoportban megvalósíthatónak értékeltek.