Belépés

Regisztráció Elfelejtett jelszó
Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Decoration

Szakmai beszámoló „Az Iskolai Közösségi Szolgálat lehetőségei” című workshop-ról

2015. 11. 18
A TÁMOP-5.3.6-11/1-2012-0042 azonosítószámú, „A jászberényi Faiskola utcai szegregátum komplex telep-programja” elnevezésű program szakmai műhelymunka-sorozatának utolsó rendezvényére 2015.11.10-én került sor a  Jászberényi Aranysas Rendezvényházban.

A workshop vendégeit Torday Jenő esélyegyenlőségi mentor, a TKKI Debreceni Igazgatóságának munkatársa köszöntötte, egyúttal ismertette a program elemeit. Ezt követően Bálega János, a debreceni székhelyű KÖZ-PONT Ifjúsági Egyesület vezetője rövid bemutatkozásában megemlítette, hogy nem csupán az Egyesület munkáját segíti önkéntesként, hanem már több éve előadója a Debreceni Egyetemnek, így az életének minden területén kapcsolatban van a fiatalokkal. Előadásának témája az Iskolai Közösségi Szolgálat (iksz) bemutatása volt, amelyben az előadó részletesen ismertette az  eddig kialakult gyakorlatot, valamint szabályozási hátteret. 

Az érdeklődők bevonásával interaktívvá alakult előadáson az alábbi témakörök kerültek ismertetésre és átbeszélésre:

- Mi az iksz?
- Kitekintés az angolszász oktatási rendszerbe, ahol nem kötelező a közösségi szolgálat teljesítése, azonban a legjobb képességűek sem juthatnak be a felsőoktatásba, ha nem teljesítették a közösségi szolgálatot.
- Magyarországon 2016-tól már az érettségihez kötelező belépési feltétel az igazolt 50 órás közösségi szolgálat teljesítése.
- Vajon jó vagy rossz a közösségi szolgálat? Nagy probléma, hogy jelenleg nincs mögötte megfelelő intézményi forrás, sem emberi, sem anyagi viszonylatban, így a rendszer bevezetése a kevésbé tehetős fogadó szervezetek számára problémás.
- A bevezetés további problémája, hogy a rendszerszintű átgondoltság hiányából adódóan olyan hatalmas méretben várható a jövőben a rendelkezésre álló emberi erőforrás az iskolai közösségi szolgálat következtében, hogy az életszerű, munkára, önkéntességre motiváló hatása fulladhat kudarcba, a várakozásokkal ellentétes hatást kiváltva a fiatalok önkéntes munka világához való viszonyulásában. Ennek elkerülése csakis a fogadó szervezetek számának jelentős növekedésével lehetséges.
- Mi a közösségi szolgálat és mi nem az? Milyen tevékenység nyújt társadalmi szinten értéket?
- Az iksz 8 területének ismertetése, kiemelve, hogy a rendőrség új elem a lehetséges fogadó szervezetek között.
- Az egy napon teljesíthető, maximum 3 óra közösségi szolgálat szakmai megalapozottságának kérdése az egyes fogadó szervezeteknél ellátandó tevékenységek tükrében.
- A közösségi szolgálatos munkára való felkészítés szükségessége és jelentősége, nem csak balesetvédelmi, hanem szakmai vonalon is!
- A tanulók kapjanak értékelést, téma-feldolgozást is az adott tevékenység zárásaként.
- A felkészítés és az értékelés külön-külön max. 5 óra lehet az 50 órából, az effektív munka pedig 40 óra.

Ezen legfontosabb ismérvek és kérdések átbeszélését követően néhány jó gyakorlat ismertetésére került sor: 

- A szociális munkásnak nincs ideje beszélgetni az idősekkel, míg az ikszesnek igen, amit nemcsak az idősek, hanem a fiatalok is nagyon élveznek.
- Környezetvédelmi jó példák felsorolása (pl. Békéscsabán tanösvény kialakítása), játszótér felújítása (ezenkívül az iskolák örökbe fogadtak játszótereket, amelyeknek a karbantartása is megvalósul), továbbá közösségi programok szervezése.
- “kattanj nagyi!” program.

Az előadó kiemelte: a lehetőségeknek csak a kreativitás szabhat határt!
A workshop szünetében a megjelent partnerek egymással és az előadóval is aktív eszmecserét folytattak a témában. A szünetet követően tréning jellegű munkamódszer alkalmazásával folytatta az előadó a még kötetlenebb beszélgetést. A jelenlévők helyi ismereteit is bevonva, tapasztalataikat felhasználva a jászberényi jó gyakorlatokat, valamint a lehetséges további fogadó szervezeteket is azonosították, így a jelenlévők aktivitásának köszönhetően további fontos információk is felszínre kerültek.

Fontos volt megjegyezni, hogy a fogadó szervezet oldaláról is személyfüggő a közösségi szolgálatban való részvétel sikeressége. Mind a szervezetek, mind az iskolák részéről szakember bevonásával lehet hatékonyan dolgozni. A jogi és a pénzügyi keretek kialakítása jelenleg a fogadó intézmény feladata. Vannak viszont pályázati források, melyben megjelölhetőek önerőként az ikszesek.

A jelenlévők nagyon aktívan használták ki a rendelkezésre álló időtartamot, a kérdések és hozzászólások lehetőségét, így kerülhettek felszínre olyan fontos információk is, melyek Jászberény városa tekintetében is előremutatóak. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a közeljövőben kerül megalakításra Jászberényben a Városi Diákönkormányzat.

A workshop témaválasztásának és a résztvevők érdeklődésének köszönhetően az érettségihez kötelezően teljesítendő iskolai közösségi szolgálat jászberényi fogadó szervezeteinek jelenlegi köre várhatóan még nagymértékben bővülni fog a jövőben. Ennek várható eredményeként a helyi szervezetek a számukra elérhetővé váló újabb emberi erőforrások, vagyis a segítő munkát ellátó középiskolások támogatásával a Jászberény városában - így különösen a Neszűr és a Faiskola utcai szegregátumokban – élő hátrányos helyzetű, telepeken, mélyszegénységben élők társadalmi kirekesztettségének csökkentésében, valamint életminőségük javításában vállalhatnak még jelentősebb szerepet.