Értékelési fázisba lépett a „Kora-gyermekkori program a megfélemlítés megelőzésére” című projekt megvalósítása. A projektgazda Türr István Képző és Kutató Intézet (TKKI) elsődleges feladata a komplex és hosszú távú társadalomfejlesztés, a társadalmi felzárkózás elősegítése és a mélyszegénység csökkentése.
A magyar óvodáskorú gyerekek számára készült NyugiOvi Program célja a gyerekek között előforduló kortárs bántalmazás (bullying) megelőzése és kezelése. A hazai program kidolgozása során több nemzetközi mintát is alapul vettek a bevont szakértők, fejlesztők, úgy, mint a dán Free of Bullying és a finn KiVa című programok. A hazai anti-bullying program kidolgozása során a fő célok között szerepelt a resztoratív, vagyis jóvátételt elősegítő és a kapcsolatokat helyreállító szemlélet meghonosítása, valamint az óvodapedagógusok bevonása és fejlesztése. „A projektben kulcsfontosságú szerep jut a bevont óvodákban dolgozó pedagógus képzésének, valamint a 30 mentor bevonásának a program megvalósításában, hiszen ők tudják leginkább tolmácsolni a szülők és a gyermekek felé a NyugiOvi Program üzenetét. - nyilatkozta Mályi Lilla, a projekt szakmai vezetője. A projekt 15 óvoda együttműködésével került megvalósításra, mely intézmények bemutatkozó anyagából kiderül, hogy mindenhol nagy hangsúlyt fektetnek az érzelmi nevelésre, az esélyegyenlőségre és az integrációra.
Zenés produkcióval szólították meg a gyerekeket
A projekt megvalósításának központi elemét képezte az Anti-bullying Napok, mely események október 7-9. között kerültek megrendezésre a 15 óvodában, valamint a települések közösségi helyszínein. A délelőtti programok során zenés produkcióval szólították meg a gyermekeket, mely előadás során az óvodáskorú gyerekek számára is érthető üzenetet fogalmaztak meg a barátságról, kedvességről, türelemről és a problémák békés megoldásáról. A különleges interaktív mese során az előadók a gyermekek bevonásával énekeltek, táncoltak. A délutáni programba a szülők is bevonásra kerültek. A gyermekekkel való közös játék, kreatív foglalkozások mellett a felnőtteknek lehetőségük nyílt bővebb, szakmai tájékoztatást kapni a projektről, a bullying jelenségéről. A Családi nap mindezek mellett helyett adott Szepi bemutatkozásának is.
Egy hét Szepivel
A NyugiOvi Program megvalósítása az óvodákban zajlott, így fontos volt olyan eszközöket és központi karaktereket megalkotni a projekt során, amik könnyedén beilleszthetők voltak a gyermekek nevelési folyamatába és a csoportszobákba. Szepi az űrlény volt a gyerekek tanítója, aki a saját példáival, leveleivel mesélt az óvodásoknak arról, milyen rossz, ha valakit bántanak, valamint vele játszva tanulták meg a gyerekek, hogy hogyan kell észlelni, és ami fontosabb, a felnőttek felé jelezni a kortárs-bántalmazást.
A Szepit megelevenítő plüssfigura egy űrhajóval érkezett minden csoportba, majd egy tematikus hetet töltött velük, mely időszakban az óvodapedagógusok a projekthez kapcsolódó képzések alapján különböző érzékenyítő gyakorlatokat, játékokat és fejlesztéseket vontak be a napi programba. Ez az egy hét egy kerek történetet ölelt fel, mely során a gyerekek számára ismert és könnyen érthető üzenteket, példákat ismertettek meg velük.
Értékelések és az adaptációs lehetőségek feltárása
A projekt megvalósításának következő állomása az óvodai tapasztalatok összegyűjtése és megvitatása volt. A bevont óvodapedagógusok, képzők és kutatók részvételével került megrendezésre egy találkozó 2015. október 22-én, mely során előadások és szekcióülések keretében járták körbe a program megvalósításának elemeit. A pilot projekt keretében lezajlott képzések, rendezvények és érzékenyítő programok esetén fontos kérdés volt, hogy melyek azok a lépések, amik alakításra, fejlesztésre szorulnak, és melyek azok, amik jelen formájukban adaptálhatók az óvodai nevelésbe.