Belépés

Regisztráció Elfelejtett jelszó
Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Decoration

Kedvezőek a NyugiOvi Program tapasztalatai

2015. 11. 05
A szülők, a gyerekek és a pedagógusok visszajelzései is pozitívak.

A „Kora-gyermekkori program a megfélemlítés megelőzésére” című, TÁMOP-5.2.10-15/1-2015-0001 azonosítószámú projekt keretében kidolgozásra került egy módszertan NyugiOvi Program címmel. 

A megfélemlítés (bullying) megelőzésének szempontjából a legfontosabb szociális készségek az empátia, az asszertivitás és a problémamegoldás; akik képesek együtt érezni másokkal, azok odafigyelnek mások érzéseire, gondolataira, megértik, hogy a bullying bántó cselekedet. Emel-lett kevesebbszer válnak bántalmazóvá, és nagyobb valószínűséggel segítenek a bántalmazot-taknak. A program célja az asszertivitás elsajátítása is. Ez a készség megtanítja a gyerekeknek, hogyan fejezzék ki az érzéseiket, és álljanak ki saját jogaikért úgy, hogy közben tiszteletben tartják mások érzéseit és jogait. 

A program megvalósításának első lépéseként egy állapotfelmérő vizsgálat zajlott le minden óvodai csoportban az óvodapedagógusok és a szülők körében. A felmérés célja a megfélemlí-tés gyakoriságának, formáinak, valamint helyszíneinek előzetes feltérképezése volt. Az intéz-mény érintettsége mellett a kérdőívvel transzparenssé vált a nevelők problémaészlelése, hozzáál-lása, jellemző beavatkozási stratégiái, valamint a probléma kezelése során egymással (szülő-óvoda) szemben támasztott elvárásai.

Gyakorlati kivitelezés

A NyugiOvi Program gerincét az óvodásoknak szóló csoportfoglalkozások jelentik. A program megvalósításához szükséges szakmai kreatív anyagokat és játékos fejlesztő eszközöket a pro-jekt biztosította a 15 együttműködő óvoda számára. A szülők és a gyermekek bevonását is több esemény támogatta a projekt során, így a 15 helyszínen megrendezésre került Anti-bullying nap, az óvodai programba illeszkedő Tematikus hét, amely 50 óvodai csoportban került lebo-nyolításra, közel 1000 gyermek részvételével, valamint a szülői értekezletek. Az érzékenyítő képzésen 181 óvodai alkalmazott, köztük 107 óvodapedagógus vett részt, de ami talán még ennél is fontosabb, az Anti-bullying napok 842 óvodás, illetve 688 szülő részvételével zajlottak.

Az Anti-bullying nap délelőttjén zenés, interaktív produkció vezette be a gyerekeket a NyugiOvi Programba, míg a délután teret adott a szülők bevonására. Ekkor mutatkozott be a programot jelképező Szepi, az űrlény, akinek történetével a gyerekek az anti-bullying napot követő héten, a tematikus hét foglakozásai során részletesen is megismerkedtek.
A foglalkozás-sorozat összesen 21, változatos óvodai tevékenységi formákat érintő gyakorlat-ból áll, melyek öt témához, öt csoportszabályhoz kapcsolódnak.

Ezek a következőek:

1. Befogadás: Mindenkit befogadunk a csoportba!
2. Érzelmek: Elmondjuk, amit érzünk!
3. Bántalmazás: Nem bántjuk egymást!
4. Védelem: Megvédjük azt, akit bántanak!
5. Jelzés: Szólunk, ha valakit bántanak!

A projekt megvalósítása során fontos szempont a visszacsatolások, észrevételek összegyűjtése, valamint az adaptációs lehetőségek feltárása is. A NyugiOvi Program keretében megrendezésre került Feedback-találkozón a program megvalósításában részt vevő óvodapedagógusok mellett a képzők, valamint a kutató csoport ismertették tapasztalataikat, következtetéseiket.

Elsődleges eredmények

Az Anti-bullying napra vonatkozó visszajelzések összesítéséből kiderült, hogy a gyerekek és a szüleik is élvezték a játékokat, szívesen kapcsolódtak be a közös táncba. A foglalkozások fő attrakciója Szepi, az űrlény megérkezése volt, a gyerekek nagyon pozitívan fogadták a plüss figurát és a történetét bemutató dalt. Több óvónői visszajelzést kaptunk arra vonatkozóan, hogy a szülők érdeklődve hallgatták a kortárs-bántalmazás kapcsán elmondott információkat, a legtöbbjük korábban nem találkozott szervezett keretek között a témával.  

Az Anti-bullying napot követő héten lezajlott a gyermekek érzékenyítését megcélzó Tematikus hét, amely során minden nap, egymásra épülő, a NyugiOvi Programhoz kapcsolódó csoport-foglalkozásokat tartottak az óvodapedagógusok a gyerekeknek. Az előzetes felkészítésnek, képzésnek köszönhetően az óvónők minden településen gördülékenyen és a gyerekeket be-vonva tudták megtartani a játékos foglalkozásokat. 

Természetesen itt is Szepié volt a főszerep, a gyerekek nagyon élvezték a történetével kapcso-latos szituációs játékokat. A tematikus hét folyamán az óvodapedagógusok papíralapon és elektronikusan is vezettek egy értékelő űrlapot, minden csoportfoglalkozást külön-külön érté-keltek. Ezen adatok összesítése és a következtetések levonása a november elején megrendezés-re kerülő Adaptációs workshop témáját adja majd.