Belépés

Regisztráció Elfelejtett jelszó
Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Decoration

Hírek

Látogatás biokertészetben, túra a Mátrában

2015. 07. 31
A Türr István Képző és Kutató Intézet Ózdi Igazgatósága illetékességi területén belül 11 Nógrád megyei településen közel 300 fő ismerhette meg a TÁMOP-5.3.10-12/1 projekt célkitűzéseit, a fejlesztő programok tartalmát. Összesen 285 fő vett részt kompetencia-mérésben, ezt követően hat helyszínen - Bátonyterenyén, Héhalmon, Jobbágyin, Mátraverebélyen, Palotáson és Sóshartyánon - indult 105 fő részére kulcskompetencia-fejlesztő képzés és az egyéni fejlesztési tervek alapján mentorálás. Eddig 77 fő fejezte be eredményesen a programot.

Az alapkompetencia – írás, olvasás, számolási készségek – fejlesztő képzést három településen mezőgazdasági modullal is kiegészítették. Az elméleti képzés során elsajátított új ismeretek a későbbiekben is hasznosíthatóak lesznek az egyébként zömmel falun élő emberek számára. A gyakorlati képzést minden helyszínen más-más sajátossággal valósították meg.

Palotáson a gyakorlat a helyi lehetőségeket és sajátosságokat kihasználva kibővült egy, a biokertészettel foglalkozó vállalkozás gyakorlati rendszerének, az ottani modern és környezetbarát kertészkedésnek a megismerésével. Emellett olyan túrát is szerveztek a Mátrában, amelyen a hallgatók az ottani növényvilággal (zsálya, lila csenkesz, holdviola stb), a vadon termő, de forgalomba kerülő növényekkel, gyümölcsökkel, gyógynövényekkel (nyírfalevél, csalánlevél, mocsári zsurló, stb) is ismerkedhettek. A túrán szerzett tapasztalatok a képzést követően a háztáji gazdálkodásban, növénytermesztésben is alkalmazhatók lesznek számukra.

A Jobbágyi csoport a település mintagazdaságában paradicsomot és uborkát ültetett, amelyeket a képzés alatt és hétvégén is gondozták a résztvevők. A modul végére egy összetartó, munkájukért felelősséget vállaló közösség alakult ki.  

Bátonyterenyén szintén egyedi módon valósították meg a gyakorlatot: minden résztvevő a saját kertjét használta gyakorlati terepként. A magvakat az elméleti képzés helyszínén közösen vetették el a palántázó tálcákba, fejlődésüket folyamatosan figyelemmel kísérték. A kiskertben a növényekről minden héten fotót készítettek, a tapasztalatokat pedig az elméleti órákon megbeszélték. A képzés végén a tálcában elültetett palántákat ki-ki hazavihette és elültethette saját kertjében. Bár a résztvevők többsége kertes házban lakik, a kertművelésben szerzett korábbi – többnyire szülőktől megszerzett – tapasztalatok mellé nagyon hasznosnak bizonyultak a képzés során elsajátított elméleti ismertek is. 

Szintén három képzés háztartási kiegészítő modullal zajlott. Az életvezetési és háztartási ismertek, modulok változatos programokkal, tevékenységekkel egészültek ki.

Mátraverebélyen szókincsfejlesztő rejtvényekkel a versenyszellem fejlesztése, ünnepekhez kapcsolódó kreatív tevékenységekkel (origami, teremdekoráció, stb.) a manuális készségek, illetve logikai játékokkal az egyének kognitív képességének fejlesztése valósult meg. A csoport havonta egy alkalommal közösségi programokban is részt vett. Egyebek mellett közös főzésre, kirándulásra, szalonnasütésre, névnapok és születésnapok megünneplésére került sor.

A héhalmi csoportban a háztartási modul gyakorlati részében a hallgatók a tankönyvből tanultakat a saját tapasztalataikkal egészítették ki. Természetes anyagokból állítottak össze tisztítószereket, sárgabaracklekvárt főztek, illetve uborkát savanyítottak, melyeket saját háztartásukban használhattak fel.

A TKKI Ózdi Igazgatóságán a projekt megvalósítói tudatosan törekszenek az intézmény különböző projektjeivel való szinergia kialakítására. Eredménynek tekinthető, hogy Jobbágyiban három fő az önkormányzat által egy további képzésen folytatja tanulmányait, több fiatal résztvevő pedig az általános iskolai tanulmányait szeretné befejezni. Mátraverebélyen három fő már csatlakozott a TÁMOP-5.3.8-B projekt keretében induló általános iskolai felzárkózást segítő képzésekhez és további három fő vett részt A TÁMOP-2.4.3 projekt keretében szervezett Szociális gazdaság általános képzésben. A Bátonyterenyén júniusban befejeződött képzés résztvevői közül sikerült két főt a TÁMOP-5.3.6/B projekt Kosárfonó képzésébe irányítani, valamint szervezés alatt van Mátraverebélyen egy Település-karbantartó képzés is.  

Az együtt töltött négy hónap kölcsönösen pozitív hatást gyakorolt a programban résztvevőkre és az oktatókra is. „Az elején egy kissé féltem, hogy meg tudom-e oldani a feladatot, hiszen én mégiscsak kisgyerekekhez vagyok szokva. Már az első pár nap után tudtam, hogy jól döntöttem, amikor elvállaltam a képzést, mert úgy éreztem, mintha mindig is ezt csináltam volna, rengeteget tanultam saját magamról és az emberekről is.” - nyilatkozta a Palotáson és Héhalmon oktató instruktor.